Residències teatrals

Espais de creació escènica

L’any 2015 Lluïsos Teatre començava una nova etapa amb unes instal·lacions renovades i la convocatòria de residències teatrals per donar suport a joves creadors. Al llarg d’aquest temps han passat una desena de companyies residents i la convocatòria de creació teatral s’ha consolidat com un espai per a la creació enmig de la Vila de Gràcia.

L’any 2015 Lluïsos Teatre començava una nova etapa amb unes instal·lacions renovades i la convocatòria de residències teatrals per donar suport a joves creadors. Al llarg d’aquest temps han passat una desena de companyies residents i la convocatòria de creació teatral s’ha consolidat com un espai per a la creació enmig de la Vila de Gràcia.

residencies-teatre

EL MÈTODE

Al llarg de 3 mesos cedim una sala d’assaig perquè les companyies puguin investigar, crear i assajar un espectacle de nova creació. L’estrena del muntatge es fa el darrer cap de setmana de la residència teatral i s’ofereix suport en la comunicació, difusió i promoció.

LA PROJECCIÓ

No podem estar més contents amb el resultat i amb la trajectòria que estan tenint aquests muntatges, que han fet el salt a sales i festivals com El Maldà, al Grec Festival de Barcelona, Fira Tàrrega i la Sala Flyhard entre d’altres.

ELS RESULTATS

D’aquestes convocatòries de residències teatrals n’han sortit diferents projectes: La Trinxera, de la companyia Laura; Dins la cova de la companyia Coralines; Barcelona (Contra La Paret), del Col·lectiu La Pública; Life is Real de L’Ostra 28, Histèriques de Ramona de van der Burg, Neu de la Cia Kamaleonik, Trenta-vuit de Fils enredats, Escrit en sang de G3, Mistela, candela, sarsuela, de la cia Epidèmia Teatre, Amor i informació de la cia Anèmona Irracional, Iaia de Mambo Project, [Inserte padre aquí] de la Cia.LaFoi o Julieta i l’altre del la Cia 3º 2ª; Tan pobre y tan ajeno de Namasté Bitches; Condó Umbilical, de la Cia. Jalea i Gelat de menta, de la Cia Ovulem Tot.

residencies-teatre

EL MÈTODE

Al llarg de 3 mesos cedim una sala d’assaig perquè les companyies puguin investigar, crear i assajar un espectacle de nova creació. L’estrena del muntatge es fa el darrer cap de setmana de la residència teatral i s’ofereix suport en la comunicació, difusió i promoció.

LA PROJECCIÓ

No podem estar més contents amb el resultat i amb la trajectòria que estan tenint aquests muntatges, que han fet el salt a sales i festivals com El Maldà, al Grec Festival de Barcelona, Fira Tàrrega i la Sala Flyhard entre d’altres.

ELS RESULTATS

D’aquestes convocatòries de residències teatrals n’han sortit diferents projectes: La Trinxera, de la companyia Laura; Dins la cova de la companyia Coralines; Barcelona (Contra La Paret), del Col·lectiu La Pública; Life is Real de L’Ostra 28, Histèriques de Ramona de van der Burg, Neu de la Cia Kamaleonik, Trenta-vuit de Fils enredats, Escrit en sang de G3, Mistela, candela, sarsuela, de la cia Epidèmia Teatre, Amor i informació de la cia Anèmona Irracional i Iaia de Mambo Project, [Inserte padre aquí] de la Cia.LaFoi o Julieta i l’altre del la Cia 3º 2ª; Tan pobre y tan ajeno de Namasté Bitches; Condó Umbilical, de la Cia. Jalea i Gelat de menta, de la Cia Ovulem Tot.

Bases convocatòria noves residències teatrals

La convocatòria està oberta fins al 16 de setembre de 2024

Què és una residència artística?

La cessió d’un espai a una companyia perquè pugui fer realitat un projecte artístic.

Què us oferim?
  • Una sala d’assaig de dilluns a divendres (a concretar amb cada companyia) entre febrer i abril de 2024. Hi podreu venir a assajar els matins, entre les 9h i les 14h.
  • Acompanyament formatiu durant la residència. Tutorització al llarg de l’estància a Lluïsos Teatre, centrada en millorar aspectes artístics, tècnics, de comunicació, distribució, etc.
  • Estrenar el projecte a Lluïsos Teatre dins la seva programació estable. Entre la companyia i l’entitat es decidirà quantes vegades es representarà, amb un mínim d’una funció i un màxim de tres.
  • La setmana prèvia a l’estrena podreu fer els assajos i el muntatge a l’escenari de Lluïsos Teatre, disposant del material tècnic de la sala.
  • Lluïsos Teatre aportarà un tècnic per l’assaig general i per les funcions.
  • Us donarem suport en la difusió i publicitat del projecte a través de cartelleria, web i xarxes socials de Lluïsos Teatre i Lluïsos de Gràcia.
  • El 70% del taquillatge de les funcions que feu a Lluïsos Teatre.
Què us demanem?
  • Que formeu part d’una companyia integrada per estudiants o professionals de les arts escèniques.
  • Que tingueu un projecte teatral i ganes de tirar-lo endavant.
  • Que no hagueu estrenat aquest mateix projecte amb anterioritat.
  • Que tingueu un tècnic de la companyia.
  • Que utilitzeu la marca Lluïsos Teatre com a coproductor de l’espectacle en cas de programació i itinerància de l’espectacle.
  • Que estigueu en possessió dels drets d’autor de l’obra en cas que en tingui i que us feu càrrec de les despeses que hi estan vinculades.
  • Que signeu un conveni de col·laboració amb Lluïsos de Gràcia.
Quin serà el període de residència?
  • Assajos: Entre el 14 d’octubre de 2024 i el 26 de gener de 2025. I setmana del 27 de gener al 2 de febrer de 2025 hi haurà el muntatge tècnic i els assajos al teatre.
  • Estrena: entre el 31 de gener i el 2 de febrer de 2025.
Qui seleccionarà les propostes i quins criteris seguirà?

Una comissió artística formada per: un membre de la junta directiva de Lluïsos de Gràcia, la coordinadora de Lluïsos Teatre, representants de La Perla 29, representants de la companyia Els Pirates i altres professionals del sector de les arts escèniques (actrius i directores). 

La comissió valorarà positivament que el projecte…
  • Estigui impulsat per joves d’entre 18 i 30 anys.
  • Sigui innovador.
  • Tingui sostenibilitat econòmica.
  • Tingui prevista una itinerància posterior a l’estrena a Lluïsos Teatre.
  • Sigui en català.
Com i quan podeu presentar la proposta?

La convocatòria està oberta fins al 16 de setembre de 2024.

Cal que ompliu el formulari d’inscripció i que ens feu arribar un dossier a teatre@lluisosdegracia.cat amb:

  • Descripció de la proposta
  • Fitxa artística que inclogui CV de la companyia i components
  • Necessitats tècniques (aproximades)
  • Sostenibilitat econòmica del projecte
  • Itinerància prevista, si n’hi ha
Quan donarem a conèixer la proposta seleccionada?

A mitjans d’octubre ens posarem en contacte amb totes les propostes rebudes per comunicar la decisió de la comissió artística.

Residències anteriors

Companyies de residències de teatre que han creat, assajat i estrenat el seu espectacle a Lluïsos Teatre.

La Trinxera

La Trinxera

Creació i direcció: Ivet Zamora i Pablo Macho Otero
Ajudant de direcció: Sara Schkot
Intèrprets: Sara Schkot, Jael Pascual, Sara Diego, Ivet Zamora i Pablo Macho
Escenografia: Marta Lofi i Nina Tuset
Disseny de llums i so: Marta Lofi
Fotografia: Nina Tuset

Ens protegeixen. Petites i humanes només perquè estem ajupits. Foc a la còclea però foscor a la retina. Sense veure-hi ens amaguem volgudament. Escoltem la mort i no la veiem. La llum ens esgarrifa però la llum també és brillantor. I no la veiem. Només escoltem desastre, un desastre brillant. Aquí no fem res. Paguem amb genolls malmesos una superfície inexplorada. Desconeguda. I vivim en l’eterna foscor del ressò dels fanals que no sabrem si ens sorprenen damunt la nostra trinxera.

16 i 17 d’abril 2016

Dins la cova

Dins la cova

Director i dramatúrgia: Pau Escribano
Ajudant de direcció: Ann Perelló
Intèrprets: Núria Deulofeu, Sílvia Forns, Irene Jódar i Carol Rovira
Amb la col·laboració especial d’Òscar Dalmau, Toni Albà i Candela Figueras.
Música original: Irene Jódar i Carol Rovira
Producció: Clara Giménez

Quatre noies, una cova, dos tuppers de carxofa, una princesa, un violí, un clarinet i un drac. Una combinació explosiva que només podràs descobrir entrant dins la cova.

23 d’abril 2016

BARCELONA (contra la paret)

BARCELONA (contra la paret)

Autoria i direcció: Lali Álvarez
Intèrprets: Sònia Espinosa, Clara Garcés i David Teixidó
Disseny de so: Pau Matas
Disseny de llum: Núria Solina
Assistent de direcció: Irene Vicente
Producció Companyia: Anna Matas
Amb la col·laboració de Jaume Nieto

“Barcelona, capital de Catalunya, ha estat sempre un símbol de llibertat i de progrés. Ciutat de convivència, feta en la pluralitat i en la diversitat, ha projectat al món la seva capacitat d’iniciativa, la seva vocació de modernitat i el seu compromís solidari en la construcció d’un món en pau, basat en el respecte i la tolerància.

15 i 16 de setembre 2016

Life is real

Life is real

Autoria i direcció: Xavi Morató
Intèrprets: Josh Climent, Raül Ferré, Laia Garcia, Malcom McCarthy, Jordi Millan, Anna Piqué i Joan Scufesis
Escenografia: Marta Gutiérrez

Mira’l. Pots veure la seva imatge a la televisió, o en un diari, o en aquell pòster que decora uns quants milers de parets, qui sap si a casa teva i tot. El reconeixes, és clar. És evident. Tothom el reconeix. És un ídol. Una icona. Seria difícil trobar una sola persona en el món que no l’identifiqués i que mai no hagués escoltat una cançó seva. I, tot i això, hi havia un dia en què ningú no sabia qui era, un dia en què ningú n’havia sentit a parlar i ningú no es girava quan se’l creuava pel carrer.

22 i 23 d’abril 2017

Orlando Boom

Orlando Boom

Dramatúrgia i direcció: Dobrin Plamenov
Actor: Carles Roig
Escenografia: Xevi Oró
Projecció: Alejandro Bordanove
Il·luminació: Irene Ferrer
Espai sonor: Carla Casanovas

Ell és sol en un teatre. No sap perquè, ni des de quan, no sabem com es diu. El van assassinar als atemptats de la discoteca gay d’Orlando, EEUU i des d’aleshores és allà. No sap quan fa que hi és però sap que avui és el dia: avui arribarà el seu amor, el seu cotonet vindrà a visitar-lo. Ho sap perquè ha rebut una notícia del món de fóra que canvia tota la història. Ell prepara la rebuda, i vol preparar un espectacle en honor a la bellesa, a l’oblit del soroll, a la fantasia, vol fer una reivindicació al dret a la vida. Text guanyador del premi Jaume Sales i Sant Jaume 2016.

19, 20 i 21 de gener 2018

Histèriques

Histèriques

Direcció i dramatúrgia: Úrsula Tenorio.
Intèrprets: Andrea Pellejero, Adrià Girona, Pol Para.
Disseny d'espai i vestuari: Marta Lofi, Úrsula Tenorio.
Assistència de moviment: Carmen Gómez.
Veus en off: Àlez Sanz, Anna Lofi, Martina Roure, Eduard Mauri.
Agraïments: Albert Chamorro, Enric Naudi, La Perla29, Ruth Girona, Maria Codina, Carles Molero, Mia Pellerices, Lluïsos de Gràcia.

Aquesta és una història d'amor romàntic entre un genocida i una puta. També hi ha una iaia que ja no té família i que vol que matin la puta. L'obra investiga els límits entre lo patético y lo trágico. Ens qüestionem de quines maneres es pot afrontar la tragèdia quan no hi ha espai pel patiment.

13, 14 i 15 d'abril 2018

Neu

Neu

Direcció: BERNAT MUÑOZ
Guió: BERNAT MUÑOZ
Intèrprets:ISABELLE PASA, RAQUEL FRESNO, MARIA COLOM
Llums: GERVASI JUAN
Escenografia: XEVI ORÓ
Música / Espai sonor: JAIME BERMÚDEZ
Vestuari: YAIZA CRESPO
Agraïments: LAURA GISBERT, IMANOL SETIÉN, FUNDACIÓ FRIENDS

Sinopsi:
La Tea i l’Ada són dues germanes que es retroben amb motiu de la mort de la Neu, la seva mare. L’Ada mai ha acceptat la condició autista de la seva germana i és incapaç d’entendre el seu món, la qual cosa fa que els conflictes del passat no triguin a reaparèixer.
Un tercer personatge farà d’intersecció entre aquests dos mons rememorant la figura de la Neu.
Dissabte i diumenge, en acabar la funció, hi ha un col·loqui amb experts de la Fundació Friends i amb membres de la companyia per parlar sobre trastorns de l’espectre autista.

Trenta-vuit

Trenta-vuit

Idea original i dramatúrgia:Companyia Fils Enredats (Emma Clarke, Oleguer Falguera, Alba Macau).
Direcció: espectacle de creació.
Intèrprets: Emma Clarke, Oleguer Falguera, Alba Macau, Gisel·la Solá
Vestuari: Emma Clarke, Oleguer Falguera, Alba Macau, Gisel·la Solá, La Perla 29, Col·legi de Teatre de Barcelona
Escenografia: Arnau Peralta / Veus en off: Xavier Ruano / Disseny d’il·luminació: Lucas Tornero
Tècnic de so i d’il·luminació: Lucas Tornero / Producció: Emma Clarke
Disseny: Alba Macau / Agraïments: Lluís Hansen, Oriol Broggi, Marc Serra, Anna Madueño,
Marcello Avanzini, Salvador Peralta
SINOPSI: Mallorca. Base aèria de l’aviació legionària italiana. Any 1938. Andrea, pilot de l’exèrcit, es debat entre el deure i la moral enmig dels bombardejos de la guerra civil espanyola. Barcelona. Ciutat ofegada pel canvi climàtic. Any 2038. Cris, líder d’un moviment activista per fer front a l’Estat, acaba sent víctima del passat. Dues lluites per uns ideals. Fins a quin punt som capaços de controlar la
nostra conducta de comportament? Poden uns esdeveniments anteriors influir en el futur?

ESCRIT EN SANG

ESCRIT EN SANG

Repartiment –
Gideon – Jan Zawisza
Agana – Anna del Campo
Mallory – Noemí Hernàndez
Corentina – Júlia Costa
La Convidada – Marta Martínez-Seara
El Convidat – Sergio Navarro
Fitxa tècnica –
Disseny de llum – Manel Bocero
Vestuari – Anneke Necro
Text i Direcció – Xavier Quero
Sinopsi:
En un món totalment devastat pel canvi climàtic, la societat encara persisteix, i els supervivents que encara s’arrosseguen per la superfície terrestre, alimenten un sistema de béns i beneficis basat en la pròpia sang. Una reelaboració vampírica d’El Capital de Marx com una història d’horror sobrenatural.
Estrena: 18 i 19 de gener de 2020

Mistela, candela, sarsuela

Mistela, candela, sarsuela

Tres sarsueles en una. Fresques, còmiques i rimades. Pitarra i Vidal i Valenciano tornen als escenaris com a clàssics d’avui dia per fer-nos matar les penes. Quatre actors i un músic, bevedors de mistela, es fan una sarsuela d’embolics en una sastreria: Corina espera el seu príncep blau, però sa mare planeja que es casi amb Don Mateu, antic conegut de la Sastressa; la Sastressa s’encaterina de Titus, promès de Maria… Sastres, metges i lloros amaneixen el plat dins la versatilitat d’una comèdia musical.

Direcció: Gemma Sangerman
Dramatúrgia: Sílvia Navarro
Idea original: Mireia Lorente-Picó i Marta Borràs a partir de textos de Serafí Pitarra i d’Eduard Vidal i Valenciano
Arranjaments, direcció musical i piano: Joel Riu
Intèrprets: Aida Llop, Mireia Lorente-Picó, Lluís Oliver i Joan Sáez
Coreografia: Anna Rosell
Escenografia, il·luminació i vestuari: Mariona Signes i Sergi Cerdán
Caracterització: Anna Marquès
Ajudant de direcció: Ariadna Coll
Producció: Cristina Ferrer i Epidèmia Teatre
Fotografies i imatge: Nahuel D’Angelo
Edició vídeo: Roger Gispert

Amor i Informació

Amor i Informació

‘Amor i Informació‘ és un obra que ens parla de la manera com busquem, entenem, processem o preguntem informació i com això afecta la nostra capacitat de crear relacions significatives entre nosaltres. Passaran davant dels nostres ulls un munt de personatges que intentaran trobar-se cara a cara dins d’una xarxa d’informació que no para de créixer.
Pensem que aquesta és un obra que ens parla de la nostra actualitat i toca de prop amb allò que estem vivint i en el fons, ‘Amor i informació‘ ens fa reflexionar sobre el fet d’estimar en ple segle XXI.

Iaia

Iaia

“Iaia” de Mambo project
Iaia és un espectacle multidisciplinar on el públic entrarà al menjador de casa la iaia per reconstruir i reviure la seva història. Un altaveu a la vida de les iaies a través del seu testimoni captat en videotrucada. Un espectacle on conviuen passat i present per conèixer i entendre la història de les nostres iaies.

En ple confinament per la Covid19, la relació amb les nostres àvies (iaies nascudes entre els anys 20 i 30) es va veure truncada i, de sobte, van aparèixer les videotrucades recurrents.
Aquest nou mitjà, per a elles totalment desconegut, va obrir una finestra virtual a l’intimitat, a la sinceritat. Com si d’un confesionari transgeneracional es tractés, els néts i nétes vàrem poder redescobrir la seva biografia amb detalls, matisos i incògnites de les que no havíem sentit a parlar mai.
I ho vàrem gravar.
Elles ens preguntaven: “I què vols sapiguer?”.
Doncs tot, com vivies, què t’agradava, què feies, quin és el teu millor record. El temps s’escapa i volem recollir la seva història.

DURACIÓ: 70 minuts
CAPACITAT: 50 persones (doble funció el mateix dia).

 Cia. LaFoi

Cia. LaFoi

La Cia. LaFoi presenta la seva obra [Inserte padre aquí] els dies 28, 29 i 30 de gener a Lluïsos Teatre, una proposta en creació continua que s’ha assajat a Lluïsos Teatre en residència durant tres mesos.

Sinopsi:
Una mirada anamòrfica als jardins de la memòria, l’eterna persecució del conill blanc en un intent de diferenciar entre somni i realitat.
[inserte padre aquí] és un viatge pels racons més insòlits de la ment, d’una infància marcada per l’absència paterna.

Fitxa tècnica:
Direcció Laia Tamarit
Interpretació Paula Ten
Il.luminació Iris Rodríguez
Assessoria dramatúrgica Lucas Ubach
Assessoria plàstica Laura Crespo
Producció Manila

3º 2ª

3º 2ª

SINOPSI
En un món dominat per les grans fortunes mundials, que no s’atura un sol instant per escoltar el crit dels nostres cors que estimen, que ploren, que criden, que lluiten. Un món als límits del col·lapse, amb uns recursos finits, on el canvi climàtic és una amenaça cada cop més palesa. En un món on les llibertats són…

A qui no li ha passat alguna vegada que havia quedat amb l’amor de la seva vida i a última hora no s’ha presentat, o t’ha dit pel WhatsApp “No vinc”. O “Faré de figurant al Liceu, que paguen molt bé”. Romeo i Julieta és una peça que…

Quan se t’ocorre una obra d’art i te la roba una productora teatral amb més diners que tu, que ets precari. Quan tens el teu somni entre les mans, i no rompas más, mi pobre corazón, estás pegando justo entiendelo…

Intentarem fer Romeo i Julieta. Perdó. I gràcies.

FITXA ARTÍSTICA
Idea original i adaptació. Companyia 3º 2ª
Autoria. William Shakespeare
Traducció. Salvador Oliva i Miquel Desclot
Intèrprets. Gerard Franch, Mònica Gómez, Lluís Oliver, Albert Piñol, Omar Sanchis, Carla Vilaró
Equip tècnic. Manel Franch, Damià Duran
Vestuari i escenografia. LaPerla29 i Companyia 3º 2ª
Agraïments. Pau Oliver, Lluïsos Teatre, LaPerla29, David Selvas, a les nostres famílies, amigues i companyes

Tan pobre y tan ajeno

Tan pobre y tan ajeno

Fitxa artística:
Actants: Clara Cañabate, Valèria Pisati i Cristina Terzi.
Direcció i creació: Namasté Bitches.
Disseny de llums: Víctor Castro.
Espai sonor: Namasté Bitches.
Tècnic: Víctor Castro.
Fotografia: Montse Giralt
Agraïments: Jordi Arús, Clara Cebrian, Clàudia Hernández, Pit-Roig Vinyals, Carles Salas, Natàlia Zarco.

Tan pobre y tan ajeno (Last Dinner)
Qui no ha pensat mai a posar fi a la seva vida? Tres intèrprets encarnen múltiples escenaris de suïcidi que interpel·len des de paranys diversos; passant per una successió d’imatges poètiques i plàstiques a la recreació d’allò més fidel a la nostra realitat. Tan pobre y tan ajeno és un espectacle de creació que dibuixa un paisatge eclèctic del suïcidi: de naturalesa crua, pertorbadora i provocativa.

Condó Umbilical

Condó Umbilical

Direcció i idea original: Elena Baliarda i Jana Vallvé (JALEA)
Direcció Artística: Jana Vallvé
Dramatúrgia: Cristina Cordero

Interpretació:
Aitana Giralt- Cecília
Lisa Reventós / Maria Ballús – Cilieta
Adriana Fornés – Ceci
Elena Baliarda – Cécile

Quatre generacions de dones d’una mateixa família es troben en un espai atemporal quan la més jove, la Cécile se n’adona que a la seva família hi ha un patró que s’ha anat repetint generació rere generació: la seva besàvia, la seva àvia, la seva mare i ella han sigut abusades sexualment i cap n’ha parlat. Totes han callat, cadascuna pels seus motius. Però el silenci s’ha anat enquistant en les generacions de dones d’aquesta família. Un silenci que, lluny de separar-les, les uneix i les marca de per vida. Sense poder més, la Cécile intenta tallar el cordó umbilical que uneixen a ella i a les seves avantpassades per tal de trencar amb la perpetuació del silenci: vol parlar dels abusos viscuts a la seva família. Trencar i canviar patrons després de tants anys no és fàcil i més si implica obrir calaixos on les històries personals estan ben amagades.

Música en directe: Jana Vallvé

Música i espai Sonor: Eloi Sayrach
Disseny de llums: Helena Córdoba
Escenografia: Marcel Folch
Disseny de vestuari: Adriana Crego
Coreografia i moviment: Elena Baliarda
Terapeuta escènica: Paula Sanz
Amb textos de Maria Salarich i Jana Vallvé
Producció executiva: Dri Oriol
Audiovisuals: Jjota Productora
Disseny gràfic: Eudald Fabrés
Tècnic de so: Eloi Sayrach

Gelat de Menta

Gelat de Menta

Gelat de menta és l’espai on va a parar allò que no hi cap al poliamor i allò que li fa nosa a la monogàmia. És, també, la història de la Cinta i de la Berta, que de moment en tenen prou amb estimar-se. I és, per suposat, una cullerada fresca amb trossets de xocolata que es desfan a poc a poc.

Fitxa Artística

Cinta: Lara Rubin
Berta: Neus Esquius
Direcció: Anna Cerveró
Dramatúrgia: Sasha Pradkhan
Assessor de moviment: Genís Lama

T’agradaria sol·licitar una residència teatral?

T’agradaria sol·licitar una residència teatral?

Escriu la paraula que vols buscar i prem Intro